ID: 642171481

Word je slimmer van ontbijt?

November 2, 2016

 

 

Wetenschaps column 

Eet stoornissen zijn zeer complex, en er valt nog veel te leren over hoe ze nou precies ontstaan, en hoe we ze in de toekomst kunnen behandelen. In de wetenschappelijke wereld word er dan ook veel onderzoek gedaan. Zo worden er elk meer dan 1500 wetenschappelijke artikelen gepubliceerd met betrekking tot eetstoornissen. Dit gaat vaak over studies die gedaan worden met eetstoornis patiënten, mogelijke behandel methoden en onderzoeken naar mogelijke oorzaken. Heel interessant natuurlijk, alleen niet voor iedereen toegankelijk. Vaak staat deze informatie in specialistische databases, waarbij gebruik wordt gemaakt van moeilijk taalgebruik en vakjargon. Ik ben dr. Maurits van den Nieuwboer, afgestudeerd biomedicus en gepromoveerd in de darmflora. Ik heb daarom veel interesse in voeding, ziekten en hoe mensen weer beter kunnen worden. In deze column zal ik de meest recente ontwikkelingen op het gebied van voeding en eetstoornissen in een toegankelijke manier aan jullie presenteren. Zo blijft je op de hoogte. Veel leesplezier.

 

Word je slimmer van ontbijt? 

Iedereen weet dat ’s ochtends ontbijt eten belangrijk is om je lichaam “op te starten”, maar het heeft dus ook een invloed op je leergedrag. Het eten van het ontbijt is van essentieel belang voor een evenwichtige inname van voedingsstoffen zoals vitamines, koolhydraten en eiwitten en een gezonde energie huishouding, die nodig zijn voor een hele dag werken, naar school gaan of spelen. Daarnaast kan het een invloed hebben op het gewicht en cognitieve vaardigheden zoals geheugen en de academische prestaties. Mensen die het ontbijt overslaan, snacken vaker ook meer en slaan andere belangrijke maaltijden zoals lunch ook over. Het is aangetoond dat mensen die het ontbijt overslaan vaak een hogere BMI hebben dan mensen die wel ontbijten. Dit overgewicht kan je academische prestaties beïnvloeden door bijvoorbeeld vermoeidheid en ziekte waardoor je minder bij de les kan blijven. Kortom, genoeg reden voor onderzoekers in Korea om te kijken hoe het missen van het ontbijt je school prestaties beïnvloed. In totaal deden 1,652 Koreaanse studenten (942 jongens en 710 meisjes) mee aan het onderzoek. Uit het onderzoek bleek dat zowel jongens als meisjes die vaak geen ontbijt aten, veel slechter scoorde in talen en wiskunde. Meisjes aten over het algemeen ook vaker geen ontbijt en mensen die overgewicht hadden bleken ook academisch slechter te scoren. Kortom, wil je het goed doen op school, vergeet dan niet je ontbijt.  

Het is belangrijk dat je de ochtend met gezonde voeding begint. Kan je ’s ochtends echt geen hap door je keel krijgen of heb je altijd haast? Zet je wekker een kwartiertje eerder en neem tijd voor een rustig ontbijt. Als je geen zin hebt in een boterham, probeer dan iets anders zoals yoghurt, muesli of fruit. Lukt dit nog steeds niet? Maak dan eventueel je ontbijt de avond van tevoren, en neem het mee naar school of werk.  

 

Voor meer tips kijk op: http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/wat-is-een-gezond-ontbijt-.aspx 

 

Wil je het artikel zelf lezen? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5014751/ 

 

Please reload

Uitgelichte berichten

Aankomen en angsten…

December 1, 2017

1/1
Please reload

Recente berichten

August 14, 2019

May 9, 2019

April 24, 2019

March 20, 2019

January 31, 2019

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags