ID: 642171481

Wat zet jou aan tot eten?

July 15, 2017

 

 

Emoties zoals verdriet, woede, onzekerheid, frustraties, stress, angst en eenzaamheid worden bij veel mensen even vergeten als ze wat lekkers eten. Maar niet voor lang. Dan volgt vaak een schuldgevoel. Zeker bij mensen met een eetstoornis kan dit schuldgevoel enorme proporties aannemen. Om dit emotionele eten aan te kunnen pakken, is het belangrijk om erachter te komen wat de reden is die jou aanzet tot eten. 
 

Situaties en emoties die je kunnen aanzetten tot eten vallen in 5 categorieën:

1. Sociaal

'Iedereen eet dit en ik wil niet achterblijven', 'Weigeren zou onbeleefd zijn'. Je eet mee omdat het zo hoort en eet dit en ik wil niet achterblijven', 'Weigeren zou onbeleefd zijn'. Je eet mee omdat het zo hoort.

2. Emotioneel

'Ik eet altijd als ik gestrest bent', 'ik moet me even ontspannen', 'ik ben verdrietig, als ik wat eet voel ik me beter', 'ik verveel me'. Je eet als reactie op emoties die je liever niet wilt voelen, zoals verveling, stress, spanning, verdriet, boosheid, angst of eenzaamheid. Bij heftige emoties werkt je stofwisseling overigens minder efficiënt en is het verstandig om licht verteerbaar voedsel te eten.

3. Situationeel

'Ik eet altijd popcorn in de bioscoop', 'ik eet altijd patat op zaterdag'. Je eet omdat er mogelijkheid toe is. Of je eet uit gemak: 'Ik heb geen tijd om te koken', 'ik loop toevallig langs een snackbar'

4. Gedachten

Gedachten: Je eet vanuit negatieve gedachten over jezelf: 'Ik ben lelijk, wat maakt het uit', 'ik heb het toch al verknald, dus waarom zou ik niet dooreten'. Je eet uit genotsbevrediging: 'Het ziet er zo lekker uit, ik kan er niet vanaf blijven', 'ik heb het verdiend'. Of je eet uit ontkenning: 'Alleen deze ene keer', 'het is maar een klein beetje'.

5. Fysiologisch

'Ik voel me niet zo lekker', 'ik heb hoofdpijn', 'ik ben moe'. Je eet als reactie op lichamelijke ongemakken. Of je zegt 'ik val om van de honger', 'ik heb echt trek'. Het voelen van natuurlijke honger is niet altijd even makkelijk om te voelen.

 

Neem de tijd om erachter te komen wat jou aanzet tot eten. Als het emoties zijn, ga dan na: Wat voel je en waarom? Het is handig om een dagboek bij te houden waarin je noteert wat je eet, waarom je iets eet en wat je gedachten en emoties zijn als je eet. Op deze  manier zal je snel bepaalde patronen ontdekken.

Zodra je door hebt waarom je precies eet, kun je aan de slag om deze gewoontes te doorbreken. Wil je hier graag ondersteuning bij? Neem dan vrijblijvend contact met me op (info@2b-eat.nl of 06-55362330) om te bekijken wat de meest passend vorm voor jou is :-)


Lieve groet,
 

Loes Peters
 2B-eat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

Uitgelichte berichten

Aankomen en angsten…

December 1, 2017

1/1
Please reload

Recente berichten

August 14, 2019

May 9, 2019

April 24, 2019

March 20, 2019

January 31, 2019

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags