ID: 642171481

Met anderen op de weegschaal

November 10, 2017

 

Velen komen kilo´s aan na een zwangerschap. Ik niet. Na beide zwangerschappen vlogen bij mij de kilo´s eraf. Een combinatie van slechte nachten en borstvoeding of misschien gewoon aanleg? Ik weet het niet. Zo´n 5 kilo, of meer,  ben ik lichter dan wat ik mijn normale gewicht vind. Precies weet ik het niet want wegen doe ik zo goed als nooit. Want waarom zou ik?  Mijn zelfwaardering hangt niet meer af van het getalletje op de weegschaal.
 

                                                  Zelfwaardering is de optelsom van hoe jij naar jezelf kijkt
 

Wel zet ik mijzelf soms nog figuurlijk op de weegschaal in vergelijking met anderen. En (natuurlijk) vergelijk ik mijzelf dan altijd met anderen die het in mijn ogen beter voor elkaar hebben dan ik. Zij zijn dan slimmer, socialer, professioneler, consequenter, etc. Deze weegschaal heeft dan even hetzelfde effect op mij als een echte weegschaal ooit had. Hij haalt mijn eigenwaarde naar beneden. Meestal is dit wanneer ik erg moe ben, te druk ben geweest i.c.m. een tegenslag op een van de gebieden waar ik me dan met anderen ga ‘afwegen’. Tegenwoordig word ik hier gelukkig niet meer in mee gesleurd. Ook heb ik geen eetstoornis meer nodig om dit gevoel niet te voelen. Reden hiervoor is dat ik nu weet wat ik van mezelf vind. Dat ik het niet meer belangrijker vind wat anderen van mij vinden dan wat ik van mijzelf vind. Ik vind mezelf goed zoals ik ben. Nee, niet perfect. Dat hoeft ook niet meer van mezelf. En ja, ik weet dat ik ook mijn tekortkomingen heb. Maar wie heeft die niet? Daarnaast heb ik ook een heleboel mooie kwaliteiten en dat is waar ik me op probeer te focussen wanneer de verleiding van het in het negatieve afwegen om de hoek komt kijken.
 

                                                                  Wie bepaalt er bij jou wat jij waard bent? 
Vind jij het wel nog belangrijker dat anderen goed over jou denken dan hoe jij over jezelf denkt? En weet jij eigenlijk niet goed wat je van jezelf vindt? Gooi die weegschaal van vergelijkingen gewoon eens een poosje weg! En denk eens na over de volgende vragen:
- Waar hecht jij waarde aan?
- Wat vind jij belangrijk in jouw leven op het moment?
- Waar haal jij inspiratie uit?
- Wie of wat is je rolmodel?
- Waar geniet je van, wat geeft je een goed gevoel?

In plaats van je te richten op de dingen die je niet goed hebt gedaan, kun je je ook richten op dat wat wel goed ging. Zo hielp het mij om dagelijks voor het slapen gaan een tot drie positieve dingen op te schrijven van die dag. Dat kon heel groots zijn, maar nog vaker zat het hem in de kleine dingen. Zoals dat ik eindelijk eens een vriendin had opgebeld om af te spreken, of dat ik het lijstje met in ieder geval één positief iets had weten in te vullen op een hele slechte dag.

“Wist je dat mensen met weinig zelfvertrouwen mislukkingen vaak wijten aan zichzelf en hun successen aan toeval. Mensen met veel zelfvertrouwen doen het precies andersom!”

Je zal regelmatig moeten blijven oefenen als je je automatische gedachtepatroon wilt veranderen. Langzaamaan zal het steeds natuurlijk gaan aanvoelen. Probeer daarnaast niet te blijven hangen in wat je ooit allemaal verkeerd hebt gedaan naar jouw (hoe) maatstaf. Durf je oude beeld los te laten en naar te toekomst te kijken. Ook je fouten vormen je levenservaring.

                                               
                                                                   “What doesn’t kill you, makes you stronger”.

 

Liefs, Loes

Please reload

Uitgelichte berichten

Aankomen en angsten…

December 1, 2017

1/1
Please reload

Recente berichten

August 14, 2019

May 9, 2019

April 24, 2019

March 20, 2019

January 31, 2019

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags