ID: 642171481

Hoe overleef je de feestdagen met een eetstoornis?!

December 14, 2018

 

 

De feestdagen staan voor de deur. Voor de een dagen om naar uit te kijken, voor de ander dagen die het liefst vermeden zouden worden. Wanneer je een eetstoornis hebt of hebt gehad kunnen deze dagen veel spanningen opleveren doordat veel omtrent het eten anders is dan gewoonlijk.
Voor de een kan dit zijn het nuttigen van maaltijden in grote(ere) groepen, het eten van andere producten of misschien zelfs ook het eten van meer dan je gewend bent te doen. Er is overal eten, soms zelfs de mogelijkheid om heel de dag door ongegeneerd allemaal lekkers naar binnen te werken. Maar ook kan het zijn dat je juist spanningen voelt door de druk die je op de feestdagen legt. Want het moeten wel hele gezellig knusse dagen zijn en verdrietig voelen past daar dan echt niet bij! Of misschien vind jij van jezelf dat je er deze dagen, naast je fantastisch voelen, ook perfect uit moet zien in je nieuwe jurkje speciaal voor deze dagen gekocht..


Een aantal jaar geleden bracht ik de feestdagen liever door in een diepe winterslaap. Om weer wakker te worden wanneer alles weer ver achter iedereen lag en het ´gewone´ leven weer de orde van de dag was. Gezelligheid was juist vooral op deze dagen ver te zoeken in mijn leven. Doordat ik vooraf al zo ontzettend opzag tegen deze dagen (al het eten, de door mezelf opgelegde hoge verwachtingen, geen vrienden om het mee te vieren maar eenzaamheid ten top door dit besef, etc), zat ik vaak juist extra diep in mijn eetstoornis tijdens deze dagen. Een soort van ´zelfbescherming; ik verpestte het vooraf al voor mezelf zodat het ook wel logisch was dat de feestdagen zo verdrietig zouden aanvoelen. Om mezelf zo de teleurstelling van deze dagen te besparen. Niet echt helpend natuurlijk....

Maar wat kan dan wel helpen? Hieronder een aantal tips die mij uiteindelijk hebben geholpen om de feestdagen niet zo'n grote negatieve invloed meer te laten zijn op mijn herstel. Misschien dat er ook een, of meerdere, tips tussen zitten die passen binnen jouw herstel

- Maak een plan
Doe dit samen met iemand waar jij je goed bij voelt. Belangrijk voor mij hierbij was dat er wel iemand van mijn plan op de hoogte was die ook daadwerkelijk aanwezig was tijdens deze dagen. Als een soort van stok achter de deur.
Het plan kun je zien als lijdraad om houvast te hebben maar je kunt het ook gebruiken als optie om op terug te vallen wanneer nodig blijkt

- Geef bij de anderen aan waar jouw grenzen en jouw mogelijkheden liggen.
Voor mij betekende dit dat ik tijdens de kerstmaaltijd geen extra moeilijke maaltijd hoefde te eten. Een 'standaard' maaltijd was al moeilijk genoeg met alle extra moeilijkheden er omheen. Door dit aan te geven werd er rekening gehouden met wat voor mij voor dat moment te doen was. Omdat ik het zelf heel naar zou vinden als ik als enige iets anders zou eten, besloten we om iedereen twee keuzemogelijkheden te geven (op tafel stonden dus twee verschillende soorten vlees waaruit gekozen kon worden, twee opties als dessert, etc)

Ook werd er rekening gehouden met het tijdstip van eten. Destijds was dit voor mij namelijk nog erg belangrijk. Later eten zou ontzettend veel stress opleveren.

- Zorg voor structuur wanneer je hier behoefte aan hebt.
Ik had sowieso al veel behoefte aan structuur, maar juist tijdens deze dagen was deze behoefte nog groter. Vooral ook omdat er tijdens deze dagen vaak juist geen enkele structuur in de dag terug te vinden was. Mijn familie was hier niet zo van. Zij zagen wel hoe de dag zou lopen. Toch maakte in voor mezelf een schema over hoe de dag zijn invulling zou krijgen. Zo stond er bijvoorbeeld in dat ik na het kerstdiner er even op uit ging met de hond en degene die mee wilde. Ook had ik wat tijd voor mezelf ingepland om bij te kunnen taken. Als gevoelig persoon vond (nu nog houdt ik hier rekening mee) ik zulke dagen erg uitputtend omdat er vaak weinig stilte is. Altijd wel mensen om je heen. Bewust plande ik dan wat tijd in om even op mezelf te kunnen zijn. Deze tijd moest dan ook weer niet te lang zijn. Dan kon ik juist doorschieten in depressieve gevoelens. Gewoon even een uurtje voor mezelf om te doen waar ik op dat moment behoeft aan had (een boek lezen, wat op internet surfen, etc).

Ben lief voor jezelf!
Maar mijn allerbelangrijkste tip voor jou: Ben niet te hard voor jezelf wanneer bijvoorbeeld iets te lastig blijkt. Ben lief voor jezelf en stop met denken dat sommige dingen moeten omdat het zo hoort tijdens de feestdagen. Zie deze dagen als dagen waarin je juist extra lief voor jezelf mag zijn. Dus zeg 'nee' tegen de dingen wanneer dit nodig is en vind de juiste dagindeling die bij JOU past. Je mag kiezen voor jezelf. Júist tijdens deze dagen...

Zorg goed voor jezelf. Je bent het waard!


 

Lieve groet,
Loes

Please reload

Uitgelichte berichten

Aankomen en angsten…

December 1, 2017

1/1
Please reload

Recente berichten

August 14, 2019

May 9, 2019

April 24, 2019

March 20, 2019

January 31, 2019

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags